Logo Politecnico

Sistema Nacional de Bibliotecas SISNAB

    • Login
    View Item 
    •   DSpace Home
    • PRODUCCIÓN EDITORIAL
    • Revistas Científicas
    • Panorama
    • View Item
    •   DSpace Home
    • PRODUCCIÓN EDITORIAL
    • Revistas Científicas
    • Panorama
    • View Item
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    FLIPPED CLASSROOM TO FOSTER INTERCULTURAL COMPETENCE IN ENGLISH LEARNERS

    AULA INVERTIDA PARA FORTALECER LA COMPETENCIA INTERCULTURAL DE ESTUDIANTES DE INGLÉS

    Thumbnail
    Author
    Soto-Molina, Jairo Eduardo
    Méndez-Rivera, Pilar
    Share
    Metadata
    Show full item record
    Abstract
    This article introduces the results of an experimental intercultural English class (IEC) using the flipped classroom methodology. Thematic units were developed with the 5 E's instructional model (Engage, Explore, Explain, Elaborate, and Evaluate) based on the constructivist approach to learning.  This qualitative study collected data from 20 students at Atlántico University. The questionnaires used in the analysis of the 2 survey rounds rate Students’ responses in relation to learning of contents, methodology of the class and autonomy. Results based on the second round led to four major conclusions: (i). There is satisfaction with the use of the Flipped Classroom strategy, in terms of time management and freedom to prepare classes. (ii). Practical activities are more engaging to work collaboratively. (iii) Teachers have a subtle presence which provides more opportunities for students to negotiate control and participation. (iv) Although autonomous learning is possible, teacher support is pivotal to increasing it. These findings are discussed within the framework of the didactical component of teaching and its implications for this public university.  
     
    Este artículo presenta los resultados de un curso experimental de inglés con enfoque intercultural utilizando la metodología del aula invertida. Las unidades temáticas se desarrollaron con las 5 E de un modelo instruccional basado en el enfoque constructivista del aprendizaje. Este estudio cualitativo recogió datos de 20 estudiantes de la Universidad del Atlántico. Se analizaron los cuestionarios de dos rondas de encuestas que midieron las respuestas de los estudiantes en relación al aprendizaje del contenido, la metodología de la clase y la autonomía. Los resultados de la segunda encuesta nos permiten colegir las siguientes conclusiones: (i). Satisfacción con el uso de la estrategia del aula invertida en relación con el manejo del tiempo y libertad para preparar clases. (ii). Las actividades prácticas favorecen el trabajo colaborativo. (iii). La sutil presencia de los profesores brinda mayores oportunidades a los estudiantes para negociar el control y la participación. (iv) Aunque es posible aprender autónomamente, el apoyo del docente es importante para incrementar el aprendizaje. Estos resultados se discuten en el marco del componente didáctico de la enseñanza y sus implicaciones para esta universidad pública. 
     
    Related resource
    https://journal.poligran.edu.co/index.php/panorama/article/view/1706
    URI
    http://hdl.handle.net/10823/5491
    Collections
    • Panorama [303]
    Google Analytics Statistics

    Browse

    All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

    My Account

    LoginRegister
    Statistics GTMView item statistics
    Politécnico logo footer

    BIBLIOTECA

    Sede Bogotá: calle 57 3 - 00 Este, Bloque K
    Sede Calle 65: carrera 11 65 - 30, segundo piso
    Sede Calle 80: calle 80 19 - 87
    Sede Medellín: carrera 74 52 - 20, Barrio Los Colores
    [email protected] (571) 745 5555

    Infotegra S.A.S