Logo Politecnico

Sistema Nacional de Bibliotecas SISNAB

    • Login
    View Item 
    •   DSpace Home
    • PRODUCCIÓN EDITORIAL
    • Revistas Científicas
    • Panorama
    • View Item
    •   DSpace Home
    • PRODUCCIÓN EDITORIAL
    • Revistas Científicas
    • Panorama
    • View Item
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Metacognitive mediation approaches for universitary education geared towards autonomous learning

    Enfoques de mediación metacognitiva para una docencia universitaria orientada al logro del aprendizaje autónomo

    Thumbnail
    Author
    Sierra Pineda, Isabel
    Share
    Metadata
    Show full item record
    Abstract
    The following article features the conceptualization, design, and assessment of a set of metacognitive mediation strategies applied as a program with the ultimate objective of influencing the self-regulated and autonomous learning processes. This process was carried out by comparing behaviors, features and autonomy expressions observed in students from the audiovisual media and educative computer science undergraduate program in both dual and virtual conventional environments using a quasi-control design by cohort, complemented by a further study stage supported on discourse analysis. One of the most remarkable findings was that the characteristics of resources’ access and availability for students promote more favorable conditions for self-efficacy, understood as confidence on their ability to meet their objectives. The reflections and considerations derived from this research that engaged 81 students, future trainers, constituted a great contribution to an innovative psycho-educative design model that may be implemented in information and communications technology mediated contexts, explicitly oriented to foster autonomy and cognitive independence exercise.  
     
    Este artículo presenta la conceptualización, el diseño y la valoración de un conjunto de estrategias de mediación metacognitiva apli- cadas en forma de programa con la finalidad de influir en los procesos de aprendizaje autorregulado y autónomo, lo cual se realizó comparando comportamientos, rasgos y expresiones de autonomía de estudiantes de la licenciatura en informática educativa y medios audiovisuales situados en ambientes convencionales, duales y virtuales, aplicando un diseño cuasicontrol por cohortes, además de una etapa de profundización apoyada en el análisis del discurso. Entre los hallazgos principales, se encontró que en entornos duales (blended-learning), con estrategias de intervención metacognitiva, las características de acceso y disponibilidad de recursos para el estudiante generan condiciones más favorables para la autoeficacia, entendida como confianza en su capa- cidad de alcanzar resultados. Las consideraciones y reflexiones derivadas de esta investigación que involucró a 81 estudiantes, futuros formadores, se constituyeron en aportes para un modelo innovador de diseño psico-educativo que puede ser implementado en entornos mediados con tecnologías de la información y la comunicación, explícitamente orientados a la generación de autonomía y al ejercicio de la independencia cognitiva.
     
    Related resource
    https://journal.poligran.edu.co/index.php/panorama/article/view/8
    URI
    http://hdl.handle.net/10823/5248
    Collections
    • Panorama [303]
    Google Analytics Statistics

    Browse

    All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

    My Account

    LoginRegister
    Statistics GTMView item statistics
    Politécnico logo footer

    BIBLIOTECA

    Sede Bogotá: calle 57 3 - 00 Este, Bloque K
    Sede Calle 65: carrera 11 65 - 30, segundo piso
    Sede Calle 80: calle 80 19 - 87
    Sede Medellín: carrera 74 52 - 20, Barrio Los Colores
    [email protected] (571) 745 5555

    Infotegra S.A.S