Logo Politecnico

Sistema Nacional de Bibliotecas SISNAB

    • Login
    View Item 
    •   DSpace Home
    • PRODUCCIÓN EDITORIAL
    • Revistas Científicas
    • Panorama
    • View Item
    •   DSpace Home
    • PRODUCCIÓN EDITORIAL
    • Revistas Científicas
    • Panorama
    • View Item
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Inquiry-based science education (IBSE) in secondary education: achievements and challenges of its implementation in Ibagué

    La enseñanza en las ciencias en la educación media: logros y retos de su implementación en Ibagué- Colombia

    Thumbnail
    Author
    Bermeo, Helga Patricia
    Meisel Donoso, Jose
    Share
    Metadata
    Show full item record
    Abstract
    Science education for the young school population is a key factor for a country to have a critical mass of science literate citizens that facilitates and promotes technological, social and economical development under a sustainable approach. Inquiry-Based Science Education (IBSE) methodology is positioning internationally as an effective pedagogical tool to promote the development of scientific, technological and citizen competences in youngsters. This article intends to present the details related to implementation of IBSE methodology in a particular framework: Little Scientist Program (LSP) in the central region of Tolima, following the guidelines and management of the University of Ibague. Using the survey and interview techniques to collect information, the results derived from descriptive and comparative media analysis reveal that the institutional profile, the class shift, and the teacher’s profile seem to be specific conditions which favor the LSP implementation. This finding contributes to the action strategy of the managing institutions ofLSP in Colombia.
     
    La enseñanza de las ciencias en la población estudiantil joven es unafactor clave para que un país cuente con una masa crítica de ciudadanos,alfabetizada científicamente para que facilite y promueva el desarrollotecnológico, económico y social, bajo un enfoque sustentable. La metodología deenseñanza de las ciencias basada en la indagación (ECBI) se está posicionandointernacionalmente como herramienta pedagógica efectiva para generar en losjóvenes el desarrollo de competencias científicas, tecnológicas y ciudadanas.Este artículo se orienta a presentar los detalles de la implementación de lametodología ECBI en un entorno particular: El Programa de Pequeños Científicos(PPC) en la región central de Tolima, bajo la orientación y gestión de laUniversidad de Ibagué. Haciendo uso de los cuestionarios y la entrevista comoherramientas de consulta, los resultados derivados del análisis estadísticodescriptivo y comparativo de medias, revelan que el perfil institucional, lajornada de clase y el perfil docente parecen ser particulares condiciones quefavorecen la implementación del PPC. Este hallazgo alimenta la estrategia deacción para las institucionales gestoras del PPC en Colombia.
     
    Related resource
    https://journal.poligran.edu.co/index.php/panorama/article/view/6
    URI
    http://hdl.handle.net/10823/5246
    Collections
    • Panorama [303]
    Google Analytics Statistics

    Browse

    All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

    My Account

    LoginRegister
    Statistics GTMView item statistics
    Politécnico logo footer

    BIBLIOTECA

    Sede Bogotá: calle 57 3 - 00 Este, Bloque K
    Sede Calle 65: carrera 11 65 - 30, segundo piso
    Sede Calle 80: calle 80 19 - 87
    Sede Medellín: carrera 74 52 - 20, Barrio Los Colores
    [email protected] (571) 745 5555

    Infotegra S.A.S