Show simple item record

Paul Gauguin y Mario Vargas Llosa, entre el arte y la literatura.Manao Tupapau-El espíritu del muerto la recuerda, 1892

dc.creatorVanegas, Carlos
dc.date2016-04-28
dc.date.accessioned2022-03-24T17:46:56Z
dc.date.available2022-03-24T17:46:56Z
dc.identifierhttps://journal.poligran.edu.co/index.php/poliantea/article/view/710
dc.identifier10.15765/plnt.v11i21.710
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10823/5979
dc.descriptionThere are several reflections between art and literature that have been studied by the history of art, literary theory, and esthetics, among others. We can also consider a long tradition of artists and writers that insist on considering the environment and competence as well as the similarities and differences of each art form through essays, critics, and writings in order to demonstrate the inter-artistic loans between word and image. We analyze the curricular dialog between literature and art regarding the image of the post-impressionist painter Paul Gauguin and the writer Mario Vargas Llosa. In order to do this, we reflect from one of the French artist’s paintings (that is corresponded and complemented in the work of the Peruvian writer.) This way, we revise a literary source that not only proposes a thematic allusion to the painter’s work, but that is also outlined under esthetic coordinates that surpass the frames of literary theories or stories.en-US
dc.descriptionEntre el arte y la literatura se han generado múltiples reflexiones que han sido estudiadas por la historia del arte, la teoría literaria y la estética, entre otros. Igualmente, podemos considerar una larga tradición de artistas y escritores que se han empeñado, por medio de ensayos, críticas y manifiestos, en considerar los ámbitos y lugares de competencia de cada forma artística, así como sus lugares de similitud y diferencia en una larga tradición de préstamos interartísticos entre la palabra y la imagen. En el seno de esta discusión, se quiere analizar el diálogo disciplinar entre la literatura y el arte que se da en torno a la figura del pintor post impresionista Paul Gauguin y el escritor Mario Vargas Llosa. Para ello, reflexionamos a partir de una de las obras fundamentales del pintor francés, que tiene su correspondencia y complementariedad en la obra literaria del escritor peruano. De esta manera, se presenta una revisión de una fuente literaria que propone no solo una alusión temática a la obra del pintor, sino que se enmarca bajo coordenadas estéticas, que superan los armazones de las teorías o historias meramente literarias.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherInstitución Universitaria Politécnico Grancolombiano - Editoriales-ES
dc.relationhttps://journal.poligran.edu.co/index.php/poliantea/article/view/710/566
dc.rightsDerechos de autor 2016 POLIANTEAes-ES
dc.sourcePOLIANTEA; Vol. 11 No. 21 (2015): Poliantea 21; 227-251en-US
dc.sourcePoliantea; Vol. 11 Núm. 21 (2015): Poliantea; 227-251es-ES
dc.source2145-3101
dc.source1794-3159
dc.source10.15765/plnt.v11i21
dc.titlePaul Gauguin and Mario Vargas Llosa: Between Art and Literature. Manao Tupapau-The Spirit of the Dead Remembers Her [El espíritu del muerto la recuerda, original name in Spanish], 1892en-US
dc.titlePaul Gauguin y Mario Vargas Llosa, entre el arte y la literatura.Manao Tupapau-El espíritu del muerto la recuerda, 1892es-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

  • Poliantea [386]
    Revista semestral de divulgación académica de la Facultad: Sociedad, cultura y creatividad

Show simple item record