Evaluation per competences within the currículum in higher education
Evaluación por competencias en el currículum de la educación superior
Resumen
Within the academic world, the concept of competency based evaluation is started at Higher Education Level from the Tuning Project for Latin America, which is sponsored by the European Commission, through the Alpha Program. This context leads us necessarily to historical events that marked fundamental divisions in the pedagogical practice, as the crisis of higher education institutions, which led to the Bologna Declaration. The objective was clear: an undergraduate student, when finishing his university studies, should start working by displaying high quality and all the skills acquired during his or her career. The geographical context of this student would not only be limited to his or her region, but it should go beyond borders: only then, a comprehensive and interdisciplinary training would make sense. Being competent is to perform a specific action in a given context, in a combination of three cognitive aspects: knowing, doing and being. Pedagogy has given a systematic training of the three major substantive functions, but throughout this process, there is a parallel concern: what guidelines do we use to evaluate the series of activities that we have generated to develop skills? To answer this question, we carried out the following process: conceptualization of basic and specific skills required by every professional career; selection of the classroom management activities which are indispensable for skill training; design of eva-luation guidelines for each teaching-learning activity; and finally, setting the specific action to be carried out at the micro-currículum in order to measure achievements in the context of competition. En la Educación Superior, el concepto de evalua- ción por competencias se inicia con el Proyecto Tuning para América Latina, auspiciado por la Comisión Europea, y mediante el Programa Alfa. Este contexto remite a acontecimientos históricos que marcaron escisiones fundamentales en el quehacer pedagógico, como lo fue la crisis de las Instituciones de Educación Superior que posterior- mente dio lugar a la Declaración de Bolonia1. El objetivo del Proyecto Tuning estaba dirigido hacia un logro concreto: facilitar que el estudiante de pregrado al egresar de su mundo universitario debía insertarse en el mundo laboral, lo debía hacer con alta calidad y demostrando las habili- dades adquiridas durante su carrera. Su contexto geográfico no solo se circunscribiría a su región, pues debía trascender las fronteras, solo así tendría sentido una formación global e interdisciplinaria.De acuerdo a este planteamiento, ser competente se asocia con el hecho de realizar una acción espe- cífica, en un contexto determinado, mediante la aplicación de tres aspectos cognoscitivos: el saber, el hacer y el ser. La Pedagogía ha aportado con una formación sistemática de las tres grandes funciones sustantivas; sin embargo, a lo largo de este proceso, se presenta una inquietud paralela: ¿con qué pautas los docentes evalúan las actividades que han utili- zado para desarrollar las competencias? Para responder a estos cuestionamientos, el artículo aborda el siguiente proceso: conceptualización de competencias básicas y específicas que requiere toda carrera profesional; selección de las activi- dades de gestión en el aula; diseño de pautas de evaluación por cada actividad de enseñanza-apren- dizaje y finalmente, análisis de la acción específica que debe realizarse en el micro currículum para medir los logros alcanzados en el contexto de la competencia.
Recurso relacionado
https://journal.poligran.edu.co/index.php/panorama/article/view/31Colecciones
- Panorama [303]
Estadísticas Google Analytics