ICT, development and education: societies in transformation and paradigms of change in Bolivia
TIC, desarrollo y educación: sociedades en transformación y paradigmas de cambio en Bolivia
Resumen
The development of new technologies has always been part of human history, however technologies of information and communication (ICT) emerge dramatically these days becoming determining and mediator factors of human relations at all scales. This radical transformation poses difficulties and great challenges on the educative process. Starting from a situational framework, this article inquires about the social, demographic and political conditions, for a progressive and sustainable technology and information management in education. This framework describes the important socio-economical and socio-demographic changes in the Bolivian social tissue, which have been obviously affected by the transformations in the rest of Latin America. Focusing on superior education and with the aim to have an impact on the massive access and better use of information therefore contributing to democratization and reducing asymmetry, it can contribute to attain a sustainable economic development in Bolivia. The adoption of collaborative principles, the development of fostructures and the birth of a “free education” based on new technological development are three of the proposals offered by this article to understand the new educational paradigm. This paradigm must create synergy towards Innovation and creation of innovative business models, 2. Self- technological development, better and higher information democratization levels and 3. sustainable development during the transition to Knowledge Society. El desarrollo de tecnologías ha sido siempre parte de lahistoria de la humanidad. Sin embargo, las tecnologías de la información y lacomunicación (TIC) hoy emergen explosivamente incorporándose como determinantesfactores mediadores de las relaciones humanas a toda escala. En esta radicaltransformación, el proceso educativo enfrenta dificultades y también enormesdesafíos. A partir de un marco situacional, donde se describen loscambios socioeconómicos y sociodemográficos importantes en el tejido socialboliviano –que por supuesto no son ajenos a las trasformaciones en el resto deLatinoamérica– este artículo indaga sobre las condiciones de posibilidadsociales, demográficas, y políticas para la gestión de la tecnología y lainformación de manera progresiva y sostenible en la educación, particularmenteenfocándose a la educación superior, que además incida en un masivo acceso yaprovechamiento de la información y contribuya a la genuina democratización,reduzca las asimetrías y contribuya al desarrollo económico sostenible enBolivia. La adopción institucional de principios colaborativos, lageneración de “infoestructuras” y la gestación de una “educación libre” apartir del desarrollo tecnológico son tres propuestas que este artículo ofrecepara comprender un nuevo paradigma educativo que genera sinergia hacia lainnovación y la creación de modelos innovadores de negocio, el desarrollotecnológico propio, mayores y mejores niveles de democratización de lasinformación y el desarrollo sustentable en el tránsito hacia “la sociedad delconocimiento”.
Recurso relacionado
https://journal.poligran.edu.co/index.php/panorama/article/view/7Colecciones
- Panorama [303]
Estadísticas Google Analytics