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Indigenidad y cine indígena

dc.creatorKeraj, Sokol
dc.date2015-01-14
dc.date.accessioned2022-03-24T17:46:27Z
dc.date.available2022-03-24T17:46:27Z
dc.identifierhttps://journal.poligran.edu.co/index.php/poliantea/article/view/537
dc.identifier10.15765/plnt.v10i18.537
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10823/5942
dc.descriptionThis article explores indigenous film in general within the layered contexts between indigenous ‘being’ and ‘becoming’ (from cultural, socioeconomic, epistemological, political, historical, esthetical, and cinematographic movements); particularly, the transformative emancipating closeness of the ONG Vídeo nas Aldeias (VNA ‘Video in the Villages’): a Brazilian producer, distributor, developer, and indigenous film school. VNA reconsiders and redirects the indigenous ‘self’ and the ‘common’ other in a contemporary intercultural, transnational context, highlighting, at the same time, the particular Brazilian context as “vital towards the training of a new (demystified) look at the indigenous populations and to the deconstruction of deeply rooted prejudices.” Film and video as ways of knowing, media (audiovisual technology), image, art and operations, genders, social processes, production methodologies and their politico-cultural appropriations could be a powerful tool to make people conscious and to challenge the sensible order within the dissentive game of otherness similarity.en-US
dc.descriptionEste artículo explora el cine indígena en general en los “hojaldrados” contextos entre el “ser” y los “devenires” de la indigenidad (desde los movimientos culturales, socio-económicos, epistemológicos, políticos, históricos, estéticos y cinematográficos) y particularmente el acercamiento emancipatorio transformativo de la ONG Vídeo nas Aldeias (VNA ‘video en las aldeas’): productora, distribuidora, promotora y escuela de cine indígena en Brasil. VNA reconsidera y redirige el “sí mismo” indígena y el otro “común” en un contexto contemporáneo intercultural, trans-nacional, resaltando a la vez el contexto particular brasileño como “vital frente a la formación de una nueva (desmitificada) mirada hacia los pueblos indígenas y al deshacer de los prejuicios profundamente enraizados”. El cine y el video como formas y modos de conocer, medio (tecnología audiovisual), imagen, arte y operaciones, géneros, procesos sociales, metodologías de producción y sus apropiaciones político-culturales pueden ser una herramienta poderosa para despertar conciencia y desafiar el orden de lo sensible en el juego disensual de la semejanza con la otredad.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherInstitución Universitaria Politécnico Grancolombiano - Editoriales-ES
dc.relationhttps://journal.poligran.edu.co/index.php/poliantea/article/view/537/482
dc.sourcePOLIANTEA; Vol. 10 No. 18 (2014): Poliantea; 11-32en-US
dc.sourcePoliantea; Vol. 10 Núm. 18 (2014): Poliantea; 11-32es-ES
dc.source2145-3101
dc.source1794-3159
dc.source10.15765/plnt.v10i18
dc.subjectIndigenousen-US
dc.subjectfilmen-US
dc.subjectcultureen-US
dc.subjectothernessen-US
dc.subjectequalityen-US
dc.subjectemancipationen-US
dc.subjectpoliticsen-US
dc.subjectestheticen-US
dc.subjectindígenaes-ES
dc.subjectcinees-ES
dc.subjectculturaes-ES
dc.subjectotredades-ES
dc.subjectigualdades-ES
dc.subjectemancipaciónes-ES
dc.subjectpolíticaes-ES
dc.subjectestéticaes-ES
dc.titleIndigeneity and Indigenous Filmen-US
dc.titleIndigenidad y cine indígenaes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


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  • Poliantea [386]
    Revista semestral de divulgación académica de la Facultad: Sociedad, cultura y creatividad

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