Logo Politecnico

Sistema Nacional de Bibliotecas SISNAB

    • Login
    View Item 
    •   DSpace Home
    • PRODUCCIÓN EDITORIAL
    • Revistas de Divulgación
    • Poliantea
    • View Item
    •   DSpace Home
    • PRODUCCIÓN EDITORIAL
    • Revistas de Divulgación
    • Poliantea
    • View Item
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Indigeneity and Indigenous Film

    Indigenidad y cine indígena

    Thumbnail
    Author
    Keraj, Sokol
    Share
    Metadata
    Show full item record
    Abstract
    This article explores indigenous film in general within the layered contexts between indigenous ‘being’ and ‘becoming’ (from cultural, socioeconomic, epistemological, political, historical, esthetical, and cinematographic movements); particularly, the transformative emancipating closeness of the ONG Vídeo nas Aldeias (VNA ‘Video in the Villages’): a Brazilian producer, distributor, developer, and indigenous film school. VNA reconsiders and redirects the indigenous ‘self’ and the ‘common’ other in a contemporary intercultural, transnational context, highlighting, at the same time, the particular Brazilian context as “vital towards the training of a new (demystified) look at the indigenous populations and to the deconstruction of deeply rooted prejudices.” Film and video as ways of knowing, media (audiovisual technology), image, art and operations, genders, social processes, production methodologies and their politico-cultural appropriations could be a powerful tool to make people conscious and to challenge the sensible order within the dissentive game of otherness similarity.
     
    Este artículo explora el cine indígena en general en los “hojaldrados” contextos entre el “ser” y los “devenires” de la indigenidad (desde los movimientos culturales, socio-económicos, epistemológicos, políticos, históricos, estéticos y cinematográficos) y particularmente el acercamiento emancipatorio transformativo de la ONG Vídeo nas Aldeias (VNA ‘video en las aldeas’): productora, distribuidora, promotora y escuela de cine indígena en Brasil. VNA reconsidera y redirige el “sí mismo” indígena y el otro “común” en un contexto contemporáneo intercultural, trans-nacional, resaltando a la vez el contexto particular brasileño como “vital frente a la formación de una nueva (desmitificada) mirada hacia los pueblos indígenas y al deshacer de los prejuicios profundamente enraizados”. El cine y el video como formas y modos de conocer, medio (tecnología audiovisual), imagen, arte y operaciones, géneros, procesos sociales, metodologías de producción y sus apropiaciones político-culturales pueden ser una herramienta poderosa para despertar conciencia y desafiar el orden de lo sensible en el juego disensual de la semejanza con la otredad.
     
    Related resource
    https://journal.poligran.edu.co/index.php/poliantea/article/view/537
    URI
    http://hdl.handle.net/10823/5942
    Collections
    • Poliantea [386]
    Google Analytics Statistics

    Browse

    All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

    My Account

    LoginRegister
    Statistics GTMView item statistics
    Politécnico logo footer

    BIBLIOTECA

    Sede Bogotá: calle 57 3 - 00 Este, Bloque K
    Sede Calle 65: carrera 11 65 - 30, segundo piso
    Sede Calle 80: calle 80 19 - 87
    Sede Medellín: carrera 74 52 - 20, Barrio Los Colores
    [email protected] (571) 745 5555

    Infotegra S.A.S