Logo Politecnico

Sistema Nacional de Bibliotecas SISNAB

    • Login
    View Item 
    •   DSpace Home
    • PRODUCCIÓN EDITORIAL
    • Revistas de Divulgación
    • Poliantea
    • View Item
    •   DSpace Home
    • PRODUCCIÓN EDITORIAL
    • Revistas de Divulgación
    • Poliantea
    • View Item
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Videoloop, A New Way for Film Editing and a Methodological Approximation to Its Teaching

    Videoloop, una nueva forma de montaje cinematográfico y una aproximación metodológica para su enseñanza

    Thumbnail
    Author
    Cardona Del Real, Felipe
    Share
    Metadata
    Show full item record
    Abstract
    Audiovisual language, evidenced in the types of editing described by Sergei M. Eisenstein in Film Form, seems to have stopped in the discovery of its formal resources of image and sound during the late 1920s with the manifest of the sound counterpoint. What historically started in the 1930s was a stylistic exercise that responded to sociocultural tendencies. That is the case of the Italian Neorealism, the British Free Cinema, the American Independent Film, or the Dogme 95, each of them belonging to realism, with some formal contribution to the language –such as over-the-shoulder shots, direct sound, use of natural actors, natural lighting, or sequence shots–, but more in the ideological than in the formal realm. Videos with new and authentic forms, as the ones published on YouTube by Lasse Gjertsen or Bond TV, make us wonder if they belong to a new way to narrate and use the elements mentioned by Eisenstein; if they are only a current version of a concept that was already mentioned (which is the case of the rhythmic editing); or if thanks to the audiovisual production technology of this century, some ideas of the Russian film directors of the 1920s were brought to life with sound elements, thus setting and transforming a dream of the past.
     
    El lenguaje audiovisual, evidenciado en los tipos de montaje que describió Sergei M. Eisenstein en La forma del cine pareciera haberse detenido en el descubrimiento de sus recursos formales de imagen y sonido a finales de la década de 1920 con el Manifiesto del contrapunto sonoro. Lo que sucedió históricamente de la década de 1930 en adelante fue más un ejercicio estilístico que respondía a tendencias socioculturales de cada época, como el neorrealismo italiano, el free cinema inglés, el cine independiente estadounidense o el dogma 95 (todos realismos) con algunos aportes formales al lenguaje, como la cámara al hombro, el sonido directo, el uso de actores naturales, la iluminación natural o el plano secuencia, pero más de orden ideológico que formal. Viendo la aparición de videos con una nueva y auténtica forma, como los publicados por Lasse Gjertsen o Bond TV, ambos en Youtube, hay que revisar si ciertamente corresponden a una nueva forma de narrar y usar los elementos citados por Eisenstein, o si es una revisión actual de un concepto ya citado, en este caso del de montaje rítmico, o si gracias a la tecnología de producción audiovisual del siglo XXI algunas ideas de los cineastas rusos de la década de 1920 se materializaron con elementos sonoros, concretando y transformando hoy un sueño del pasado.
     
    Related resource
    https://journal.poligran.edu.co/index.php/poliantea/article/view/525
    URI
    http://hdl.handle.net/10823/5930
    Collections
    • Poliantea [386]
    Google Analytics Statistics

    Browse

    All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

    My Account

    LoginRegister
    Statistics GTMView item statistics
    Politécnico logo footer

    BIBLIOTECA

    Sede Bogotá: calle 57 3 - 00 Este, Bloque K
    Sede Calle 65: carrera 11 65 - 30, segundo piso
    Sede Calle 80: calle 80 19 - 87
    Sede Medellín: carrera 74 52 - 20, Barrio Los Colores
    [email protected] (571) 745 5555

    Infotegra S.A.S